ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχος του προγράμματος είναι η μεταπτυχιακή εκπαίδευση στελεχών σε κοινότητες, οργανισμούς, ιδρύματα, υπηρεσίες, δήμους, σχολεία, ώστε να τους καταρτίσει θεωρητικά, πρακτικά και πνευματικά ικανούς να:

  • εφαρμόζουν σύγχρονες θεωρίες ψυχολογίας και ερευνητικά τεκμηριωμένες προσεγγίσεις ψυχολογίας και συμβουλευτικής σε πραγματικά προβλήματα ατόμων και ομάδων,
  • οργανώνουν το κοινοτικό κοινωνικό έργο μιας ενορίας ή ενός οργανισμού, ή μιας υπηρεσίας
  • συμβάλλουν στην προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη και στην προαγωγή της ψυχικής υγείας ατόμων και ομάδων,
  • προσφέρουν την εξειδίκευσή τους σε επιστημονικές ομάδες για επίλυση ατομικών και κοινωνικών διαφορών.

Το πρόγραμμα επίσης προσφέρει τις αναγκαίες δεξιότητες και γνώσεις στους φοιτητές που ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν διδακτορικές σπουδές ή ερευνητική καριέρα.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος όλοι οι φοιτητές αναμένεται να είναι ικανοί να:

  • Αξιοποιούν τις γνώσεις των σύγχρονων θεωριών και ερευνητικών τεκμηρίων για τη νοητική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη, παιδιών, εφήβων και ενηλικών στην κατανόηση και διαχείριση των θεμάτων που τους απασχολούν.
  • Κατανοούν και να εφαρμόζουν στα πλαίσια του έργου που θα επιτελούν  (π.χ. Κοινωνική Διακονία, Εκπαίδευση, Διοίκηση μη κερδοσκοπικών οργανισμών, στην υπηρεσία τους) τα θεμέλια και τις αρχές της Ορθόδοξης Θεολογίας.
  • Γνωρίζουν και να εφαρμόζουν θέματα δεοντολογίας που προκύπτουν κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας έρευνας ή παρέμβασης.
  • Σχεδιάζουν εμπειρική έρευνα με βάση ερευνητικά ερωτήματα, επιλέγοντας την κατάλληλη δειγματοληψία και τα κατάλληλα μέσα συλλογής δεδομένων και να μπορούν να παρουσιάζουν επιστημονικές εργασίες.
  • Προσεγγίζουν κριτικά ερευνητικά άρθρα και να εντοπίζουν πρακτικές εφαρμογές των πορισμάτων τους στην επαγγελματική και προσωπική τους ζωή.
  • Εφαρμόζουν βασικές συμβουλευτικές δεξιότητες, όπως είναι η ενεργητική και η «διπλή» ακρόαση, η αποδόμηση της προβληματικής ιστορίας, η αξιοποίηση δυνάμεων και ικανοτήτων και η προώθηση επιθυμητών αλλαγών.
  • Επικοινωνούν αποτελεσματικά χρησιμοποιώντας τις τεχνικές συμβουλευτικής με παιδιά και εφήβους, ώστε να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις και την αντίστασή τους και να τα βοηθήσουν να αντικαταστήσουν τις δυσλειτουργικές συμπεριφορές με υγιείς επιλογές.
  • Αποκτήσουν και να εφαρμόζουν τις κατάλληλες για κάθε περίσταση και ατομική διαφορά δεξιότητες επικοινωνίας με άτομα όλων των ηλικιών.
  • Σχεδιάζουν το κατάλληλο ποιμαντικό και κοινωνικό έργο για τις ανάγκες της κοινότητας/εκκλησίας ή το κατάλληλο κοινωνικό έργο για τις ανάγκες του οργανισμού, υπηρεσίας, ιδρύματος, κ.ά. στα οποία θα υπηρετούν και να το εφαρμόζουν με αγαστή συνεργασία με τα εμπλεκόμενα άτομα, αξιοποιώντας τις δεξιότητες και γνώσεις της ψυχολογίας, κοινωνικής διακονίας και οργάνωσης μη κερδοσκοπικού οργανισμού.
  • Προσδιορίζουν τις ανάγκες, τις προσδοκίες και τα προβλήματα ευάλωτων ατόμων/ομάδων της κοινότητας και τους κοινωνικούς παράγοντες που τους επηρεάζουν, καθώς και τις ψυχοκοινωνικές πτυχές στήριξης (σε ατομικό, σε ομαδικό και κοινοτικό επίπεδο) και να προβαίνουν σε: (α) καταγραφή και αποτίμηση της ψυχοκοινωνικής κατάστασης, (β) σχεδιασμό προγραμμάτων παρέμβασης (γ) υλοποίηση της παρέμβασης, (δ) αξιολόγηση της παρέμβασης. Επιπρόσθετα θα είναι σε θέση να επεξεργάζονται σχέδια δράσης και να διαχειρίζονται την υλοποίησή τους στην αντιμετώπιση διαπιστωμένων αναγκών – προβλημάτων.

Ανάλογα με τις επιλογές που θα κάνουν με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι φοιτητές αναμένεται να είναι ικανοί να:

  • Εντοπίζουν/ ανιχνεύουν προβλήματα ψυχικής υγείας, αναγνωρίζοντας τα όρια του παθολογικού από το φυσιολογικό σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες και να διενεργούν σχετικές και κατάλληλες παραπομπές.
  • Κατανοούν εις βάθος και να αξιοποιούν γνώσεις, σύγχρονες τεχνικές/πρακτικές βασισμένες σε ερευνητικά τεκμήρια (evidence-based practices) σε εξειδικευμένες θεματικές της εφαρμοσμένης Ψυχολογίας (π.χ., διαχείριση θυμού, διαχείριση απώλειας και πένθους, διαχείριση ατόμων με επάρατες νόσους ή χρόνιες ασθένειες και των συγγενών τους, γονικές δεξιότητες, διαπολιτισμικές δεξιότητες, κ.τ.λ.).
  • Αποκτήσουν δεξιότητες επικοινωνίας με άτομα ή ομάδες, οι οποίες έχουν συγκεκριμένες συναισθηματικές ανάγκες (κατάχρηση ουσιών, εφηβικών κρίσεων, θύματα εκφοβισμού αυτοκτονικό ιδεασμό, ανορεξία, κ.τ.λ).
  • Χρησιμοποιούν τις γνώσεις και τις τεκμηριωμένες πρακτικές από τις θεωρίες και τις έρευνες για τη νεανική παραβατικότητα στο να αναγνωρίζουν και να αναλύουν παραβατικές συμπεριφορές και στο να εφαρμόζουν πρακτικές για τη μείωση της παραβατικότητας στο σχολείο και στην κοινότητά τους.
  • Έχουν γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες διοίκησης, ώστε να οργανώσουν και να διοικούν το έργο ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ακολουθώντας την κατάλληλη στρατηγική, αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό, δημιουργώντας το κατάλληλο μείγμα μάρκετινγκ για προϊόντα και υπηρεσίες, εξευρίσκοντας χρηματοδότηση και να διαχειρίζονται οικονομικούς πόρους βάσει πλάνου.
  • Αξιολογούν την αλληλεπίδραση των ατόμων στο οικογενειακό πλαίσιο, να επιλύουν διαπροσωπικά προβλήματα και να καθοδηγούν τα άτομα κατά τη διάρκεια μεταβατικών κρίσεων, π.χ., το διαζύγιο ή τον θάνατο κ.ά., χρησιμοποιώντας τεχνικές από διαφορετικά θεωρητικά πλαίσια και τη δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής τους.
  • Γνωρίσουν και να αξιοποιούν σύγχρονες τεχνικές/πρακτικές βασισμένες σε ερευνητικά τεκμήρια (evidence-based practices) σε εξειδικευμένες θεματικές της εφαρμοσμένης Ψυχολογίας στο σχολικό πλαίσιο (π.χ., εκφοβισμός, διαμεσολάβηση, μεντορική σχέση, διαπολιτισμικές δεξιότητες, συναισθηματική νοημοσύνη και προαγωγή της, αυτοεκτίμηση και προαγωγή της, θέματα φύλου στο σχολικό πλαίσιο κ.τ.λ.).
  • Υλοποιήσουν μια εμπειρική έρευνα ή παρέμβαση, συλλέγοντας δεδομένα και πραγματοποιώντας τις κατάλληλες για τα δεδομένα και τον σκοπό της έρευνας περιγραφικές και επαγωγικές στατιστικές αναλύσεις κάνοντας χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS.
  • Καθορίζουν και να διερευνούν ένα πρωτότυπο θέμα, ακολουθώντας μεθοδολογία και να καταγράφουν μια ολοκληρωμένη επιστημονική μονογραφία –Διπλωματική Εργασία.