ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

EΨΚ 510

Σύγχρονα θέματα Αναπτυξιακής Ψυχολογίας (Υ)

Το μάθημα δίνει την ευκαιρία στους φοιτητές και τις φοιτήτριες να γνωρίσουν και να αναγνωρίζουν τις εξελικτικές αλλαγές οι οποίες συντελούνται στο πεδίο της γνωστικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης στην παιδική, εφηβική και ενήλικη ζωή. Οι αλλαγές αυτές θα αναλυθούν υπό το πρίσμα των επικρατέστερων ερμηνειών, των συγκλίσεων και των αποκλίσεων τους, καθώς και του βαθμού εμπειρικής τους υποστήριξης. Επίσης, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν το διακριτό ρόλο που διαδραματίζουν τα διάφορα πλαίσια μέσα στα οποία συντελείται η κατά πεδίο εξελικτική διαδρομή με βάση την οικοσυστημική προσέγγιση του Bronfenbrenner και να αντιληφθούν τις προεκτάσεις των ευρημάτων και των ερμηνειών στην καθημερινότητα, στην εκπαιδευτική διαδικασία, και κυρίως στην κοινότητα.

ΕΨΚ 511

Βασικές Αρχές Ορθόδοξης Θεολογίας (Υ)

Το μάθημα παρουσιάζει στους φοιτητές και τις φοιτήτριες, σε   ένα ενιαίο σύστημα, τα θεμέλια της Ορθόδοξης Θεολογίας και τις αρχές που διέπουν την Ορθόδοξη Παράδοση, αναδεικνύει τη σημασία της Οικονομίας του Θεού για την πορεία του κόσμου και προβάλλει την αχώριστη σχέση μεταξύ έργων και πίστης. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες εξοικειώνονται με τη χρήση της Αγίας Γραφής και των Πατερικών κειμένων ως αφετηρία και πλαίσιο για την ποιμαντική και κοινωνική διακονία και συνδέονται με τον σύνθετο χαρακτήρα της χριστιανικής διακονίας που αναφέρεται ταυτόχρονα και στις ανάγκες των ανθρώπων στον κόσμο αυτό, αλλά και στην πραγματικότητα της Βασιλείας του Θεού.

ΕΨΚ 513

Ανάπτυξη Συμβουλευτικής Ικανότητας (Υ)

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες γνωρίζουν τις θεωρίες και τις βασικές αρχές της Συμβουλευτικής όπως αποτυπώνονται στις σύγχρονες εξελίξεις των Ανθρωπιστικών Επιστημών. Το μάθημα θα βοηθήσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να επιτελούν τη διαδικασία της Συνεργατικής Μάθησης, να χρησιμοποιούν τη διαλογική συνομιλία και τη γλώσσα της αλλαγής, να εφαρμόσουν βασικές συμβουλευτικές δεξιότητες, όπως είναι η ενεργητική και η «διπλή» ακρόαση, η αποδόμηση της προβληματικής ιστορίας, η αξιοποίηση δυνατοτήτων και ικανοτήτων, η προώθηση επιθυμητών αλλαγών κλπ. να τηρούν την ηθική ευθύνη και να σέβονται τις αξίες του ατόμου, να εξετάζουν τη σημασία και τους τρόπους προώθησης της αυτονομίας και των ικανοτήτων για επιλογές στα πλαίσια της ισότιμης συμβουλευτικής συνομιλίας, και να επιδεικνύουν πολιτισμική ευαισθησία και ευαισθησία στις διαφορές φύλου, εξουσίας κ.ά.

ΕΨΚ 512

Δεοντολογία και Μεθοδολογία Έρευνας (Υ)

Εισαγωγή στις βασικές έννοιες, αρχές και πρακτικές για την ηθική στην έρευνα. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες γνωρίζουν τη μεγάλη σημασία της τήρησης κανόνων και διαδικασιών κατά τη διεξαγωγή της έρευνας για την προαγωγή της ίδιας της έρευνας, αλλά και την ατομική και κοινωνική ευημερία. Το μάθημα εξηγεί τη στενή σχέση των αξιών του πολιτισμού μας και των ανθρώπινων δικαιωμάτων με τη λειτουργία της ερευνητικής κοινότητας και καταδεικνύει ότι η ευαισθησία σε θέματα ηθικής θα πρέπει να αφορά κάθε είδους έρευνα, από την καινοτόμο έρευνα μέχρι την απλή συλλογή προσωπικών δεδομένων. Επίσης προβάλλει στους φοιτητές και τις φοιτήτριες τις αξίες και την ακεραιότητα που θα πρέπει να

διακρίνουν τον ερευνητή από τον σχεδιασμό και τη διεξαγωγή της έρευνας μέχρι τη συγγραφή άρθρων και τη δημοσίευση ερευνητικών αποτελεσμάτων. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες έρχονται σε επαφή με τον κόσμο της έρευνας και είναι σε θέση να εφαρμόζουν τις βασικές αρχές που διέπουν την επιστημονική έρευνα και την επιστημονική αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας μιας παρέμβασης. Αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες που αφορούν τον σχεδιασμό έρευνας, τη δειγματοληψία, τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων και

την εξαγωγή έγκυρων συμπερασμάτων και εξοικειώνονται γενικότερα με την επιστημονική μέθοδο και την εκμαίευση ασφαλών συμπερασμάτων.

ΕΨΚ 515

Εφαρμοσμένη Ποιμαντική και Κοινωνική Διακονία (Y)

Με προαπαιτούμενο το ΕΨΚ 511, γίνεται εισαγωγή στη σημασία και αναγκαιότητα του ποιμαντικού και κοινωνικού έργου της Εκκλησίας, στις θεολογικές προϋποθέσεις

της ποιμαντικής και κοινωνικής διακονίας της Εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο και εμπλέκει στους φοιτητές και τις φοιτήτριες στο πολύπλευρο Ποιμαντικό και Κοινωνικό Ενοριακό έργο της Εκκλησίας: ανάπτυξη ικανοτήτων

και δεξιοτήτων, σημασία, προβλήματα, προοπτικές. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα είναι σε θέση να γνωρίζουν την οργάνωση και δομή της Εκκλησίας της Κύπρου και να σχεδιάζουν το κατάλληλο ποιμαντικό και κοινωνικό έργο για τις ανάγκες της τοπικής Εκκλησίας και να εκτιμήσουν το πολύπλευρο έργο της Ποιμαντικής και Κοινωνικής διακονίας της Εκκλησίας (κατήχηση και επικοινωνία, φιλανθρωπία, κοινωνικό έργο).

ΕΨΚ 520

Εμπειρία στην Κοινότητα (Υ)

Η Εμπειρία στην Κοινότητα ΕΨΚ520 προσφέρεται στο Β’ εξάμηνο σπουδών και στο καλοκαιρινό εξάμηνο Μάιο – Αύγουστο. Είναι υποχρεωτική για όλους τους φοιτητές και τις φοιτήτριες.  Η «Εμπειρία στην Κοινότητα» αποσκοπεί στο να μεταφέρει τους φοιτητές από τη θεωρία στην πράξη του πολύπλευρου έργου της Κοινωνικής Διακονίας της Εκκλησίας, των Μη Κερδοσκοπικών Οργανισμών, που ασχολούνται με: ευάλωτες ομάδες πληθυσμού (π.χ., παραβατών, κρατουμένων, χρηστών ουσιών, καρκινοπαθών και άλλων ομάδων με επάρατες ή χρόνιες νόσους) με φιλανθρωπικούς οργανισμούς, με στέγες ευγηρίας, με κέντρα συμβουλευτικής, κ.ά., αλλά και των εκπαιδευτικών προληπτικών και παρεμβατικών προγραμμάτων, που έχουν στόχο την προαγωγή της θετικής προσαρμογής και ανάπτυξης του ατόμου.

ΕΨΚ 613

Συμβουλευτική για Παιδιά και Εφήβους (Υ)

Με προαπαιτούμενο το ΕΨΚ 513, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες γνωρίζουν τις τρέχουσες και τις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών και των εφήβων και τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την ευημερία τους και αναπτύσσουν επικοινωνιακές δεξιότητες με παιδιά/εφήβους. Επίσης, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες καθίστανται ικανοί και ικανές να εφαρμόζουν δεξιότητες ικανοποιητικής επικοινωνίας και αντιμετώπισης των προκλήσεων και της αντίστασης παιδιών/ εφήβων, να χρησιμοποιούν δημιουργικές στρατηγικές και να προσφέρουν βοήθεια σε παιδιά/εφήβους ώστε να μπορέσουν να αντικαταστήσουν τις δυσλειτουργικές συμπεριφορές με υγιείς επιλογές.

ΕΨΚ 612

Στατιστική (E)

Με προαπαιτούμενο το ΕΨΚ 512, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες εμβαθύνουν στον κόσμο της έρευνας και αποκτούν ικανότητες όπως: να ερμηνεύουν τα αποτελέσματα βασικών περιγραφικών και επαγωγικών στατιστικών αναλύσεων, να διαβάζουν ερευνητικά επιστημονικά άρθρα, να κατανοούν τη μεθοδολογία και τον τρόπο ανάλυσης των δεδομένων και κατά πόσον τα συμπεράσματα στο άρθρο ανταποκρίνονται στα δεδομένα, να υλοποιούν μια εμπειρική έρευνα ή παρέμβαση, συλλέγοντας και αναλύοντας δεδομένα, να επιλέγουν και να πραγματοποιούν τις κατάλληλες για τα δεδομένα και τον σκοπό της έρευνας περιγραφικές και επαγωγικές στατιστικές αναλύσεις δεδομένων (περιγραφική στατιστική ανάλυση, συσχετιστική ανάλυση, κ.λπ.), να αναλύουν τα δεδομένα με τον πιο κατάλληλο τρόπο για το εκάστοτε πειραματικό σχέδιο που ταιριάζει σε αυτά, και να κάνουν χρήση του SPSS για αυτές τις αναλύσεις, να προσεγγίζουν κριτικά πειραματικές μελέτες και να εντοπίζουν πρακτικές εφαρμογές των πορισμάτων τους στην επαγγελματική και προσωπική τους ζωή.

ΕΨΚ 616

Εφηβική Παραβατικότητα: Αναπτυξιακές Προκλήσεις και Πρόληψη (Ε)

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αποκτούν τα απαραίτητα εφόδια (γνώσεις και δεξιότητες) στην αναγνώριση της φύσης (είδη παραβατικότητας), των διαστάσεων (νομική, ηθική, κοινωνική), της μέτρησης (πώς υπολογίζεται) και της έκτασης της εφηβικής παραβατικότητας στον ελληνικό και στον διεθνή χώρο. Το μάθημα θα βοηθήσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να αναλύουν τις αιτίες της εφηβικής παραβατικότητας (βιολογικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες), να εξηγούν τον ρόλο των γονέων, του σχολείου, των ομηλίκων, των ΜΜΕ και της κοινωνίας, καθώς και τη σχέση της εφηβικής παραβατικότητας με το φύλο, τη φυλή, την κοινωνική τάξη και την κατάχρηση ουσιών, όπως αυτά πηγάζουν από έρευνες. Το μάθημα επίσης στοχεύει να εμπλέξει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στη διερεύνηση προγραμμάτων ελέγχου, πρόληψης και παρέμβασης για μείωση της παραβατικότητας και να τους βοηθήσει να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις που θα αποκτήσουν από το μάθημα στο να αναγνωρίζουν και να αναλύουν παραβατικές συμπεριφορές και στο να εφαρμόζουν πρακτικές για τη μείωση της παραβατικότητας στο σχολείο και στην κοινότητά τους.

ΕΨΚ 617

Διοίκηση  Μη Κερδοσκοπικών Οργανισμών (Ε)

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μυηθούν στα διάφορα στάδια διοίκησης (προγραμματισμός και συντονισμός, οργάνωση, ηγεσία, έλεγχος και εποπτεία, αξιολόγηση, εξεύρεση και διαχείριση πόρων, σχεδιασμοί μάρκετινγκ) και θα είναι σε θέση να κρίνουν την καταλληλόλητα των επιλογών ανάλογα με τις περιστάσεις, τους σκοπούς και το όραμα του οργανισμού. Το μάθημα καλύπτει τις γενικές αρχές του «μάνατζμεντ» οργανισμών με έμφαση στον μη-κερδοσκοπικό και δημόσιο τομέα.

ΕΨΚ 610

Ατομικές Διαφορές (Ε)

Με προαπαιτούμενο το ΕΨΚ 510, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες εξοικειώνονται με τους κύριους τρόπους που οι άνθρωποι διαφέρουν, σε όλες τις ηλικίες, τόσο στο πλαίσιο του φυσιολογικού όσο και πέραν αυτού, κατανοούν τα κύρια μοντέλα ταξινόμησης, πρόληψης και αντιμετώπισης διαταραχών της παιδικής, εφηβικής και ενήλικης ζωής και αναγνωρίζουν τις ποικίλες διαφορές και αποκλίσεις σε αναπτυσσόμενα άτομα και σε μέλη της κοινότητας, ώστε να διαχειρίζονται τα θέματα της διαφορετικότητας με αποτελεσματικό τρόπο και/ή να παραπέμπουν τα ενδιαφερόμενα άτομα σε ειδικές υπηρεσίες.

ΕΨΚ 614

Συμβουλευτική Οικογένειας και Τρίτης Ηλικίας (Ε)

Με προαπαιτούμενο το ΕΨΚ 513, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες εμβαθύνουν στον τομέα της συμβουλευτικής και ειδικότερα σε θέματα που αφορούν την οικογένεια και την Τρίτη Ηλικία. Καθίστανται ικανοί και ικανές να εντοπίζουν και να αναλύουν προβλήματα στο οικογενειακό σύστημα, όπως και να αξιολογούν και να επιλύουν διαπροσωπικά προβλήματα, να καθοδηγούν τα άτομα κατά τη διάρκεια μεταβατικών κρίσεων, όπως το διαζύγιο ή ο θάνατος, και να εφαρμόζουν τεχνικές από διαφορετικά θεωρητικά πλαίσια.

ΕΨΚ 618

Σεμινάρια: Εξειδικευμένα θέματα στις Εφαρμογές Ψυχολογίας και Συμβουλευτικής στην Κοινότητα (Ε)

Μέσα από τα σεμινάρια οι φοιτητές και οι φοιτήτριες έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν εξειδικευμένα θέματα Εφαρμογών Ψυχολογίας και Συμβουλευτικής στην Κοινότητα, τα οποία κατά βάση θα είναι εργαστηριακά προσφέροντας μια εις βάθος κατανόηση των σημερινών ευρημάτων της έρευνας σε διάφορα θέματα αλλά και δεξιότητες μέσα από βιωματική εμπειρία. Καθίστανται ικανοί και ικανές να κατανοούν εις βάθος και να αναφέρουν ευρήματα ερευνών σε εξειδικευμένα  θέματα Εφαρμογών Ψυχολογίας και Συμβουλευτικής,, να γνωρίσουν και να αξιοποιούν σύγχρονες τεχνικές/πρακτικές βασισμένες  σε ερευνητικά τεκμήρια (evidence-based practices) σε εξειδικευμένες θεματικές της Εφαρμοσμένης Ψυχολογίας και να αποκτούν δεξιότητες επικοινωνίας με άτομα ή ομάδες τα οποία βρίσκονται σε συγκεκριμένη δύσκολη ψυχολογική κατάσταση.

ΕΨΚ 620 & ΕΨΚ 621

Διπλωματική Εργασία (E)

Προαπαιτούμενα μαθήματα: ΕΨΚ 512,  ΕΨΚ 520 ΕΨΚ 612, ΕΨΚ 617.

Η Διπλωματική Εργασία είναι επιστημονική μονογραφία η οποία οφείλει να εμπεριέχει στοιχεία πρωτοτυπίας σε γνωστικά πεδία σχετικά με το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στις Εφαρμογές Ψυχολογίας και Συμβουλευτικής στην Κοινότητα. Η Διπλωματική Εργασία μπορεί να είναι είτε εμπειρική έρευνα, είτε βιβλιογραφική ανασκόπηση θέματος, είτε εφαρμοσμένη έρευνα. Στόχος της εκπόνησης της Διπλωματικής Εργασίας είναι ο μεταπτυχιακός φοιτητής ή η μεταπτυχιακή φοιτήτρια να αποδείξουν τις ικανότητές τους να καθορίζουν και να διερευνούν ένα πρωτότυπο επιστημονικό θέμα, ακολουθώντας επιστημονική μεθοδολογία και να παράγουν μια ολοκληρωμένη επιστημονική μονογραφία.